Projektowanie konserwatorskie

Projektowanie konserwatorskie

    Rok 1/II sem.1
    Prowadzący przedmiot – profesor zw. dr hab. inż. arch. Andrzej Kadłuczka
    Opiekun przedmiotu – dr inż. arch. Zbigniew Wikłacz
    WYKŁADY:
    wtorek 10:30 – 12:00, sala 100, ul. Kanonicza 1 (pół roku co 2 tyg.)
    Uwaga! Pierwszy wykład (dla 1 połowy roku) prof. Andrzeja Kadłuczki odbędzie się we wtorek, 13 marca, o godz. 10:30, na sali 100.
    ĆWICZENIA:
    poniedziałek:
    Grupa 1: 9:45 – 11:45 (1/2 roku),
    SEMINARIUM (dla obu grup): 11:45 – 12:15
    Grupa 2: 12:15 – 14:15 (1/2 roku)
    czwartek:
    Grupa 1: 9:00 – 12:400 (1/2 roku),
    Grupa 2: 12:00 – 15:00 (1/2 roku)

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach (nieusprawiedliwiona nieobecność na trzech zajęciach skutkuje skreśleniem z listy uczestników przedmiotu)
    oddanie wszystkich klauzur
    pozytywna ocena z przeglądu 1
    dopuszczenie do obrony w wyniku przeglądu 2
    pozytywna ocena projektu

TEMATY PROJEKTOWE:

    Plomba na rogu ul. Straszewskiego i Podzamcze
    Kościół farny w Gubinie
    Pawilon wystawienniczy przy kolegiacie w Wiślicy
    Rynek Solny w Wiślicy
    Rynek Główny w Wiślicy
    Regia w Wiślicy
    Grodzisko w Wiślicy
    Zamek w Gniewie
    Zamek w Lipowcu
    Zamek w Nowym Sączu
    Budynek przy ul. Na Zjezdzie
    Sala rycerska w Szydłowie
    Dawny szpital w Pułtusku
    Letnia rezydencja Lubomirskich w Rzeszowie
    Elektrownia Scheiblera w Łodzi
    Istnieje możliwość opracowywania tematów własnych, pod warunkiem dostarczenia inwentaryzacji i akceptacji tematu przez prowadzącego grupę.

PROWADZĄCY GRUPY:

    AK – prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Kadłuczka /s. 102/
    EWG – prof. dr hab. inż. arch. Ewa Węcławowicz-Gyurkovich /s. 109/
    AG – dr hab. inż. arch. Andrzej Gaczoł /s. 3/
    JCE – dr inż. arch. Jacek Czechowicz /s. 101/
    JCU – dr inż. arch. Jacek Czubiński /s. 102/
    KK – dr sztuki Katarzyna Kołodziejczyk /s. 208/
    DP – dr inż. arch. Dominik Przygodzki /s. 1/
    JS – dr inż. arch. Jolanta Sroczyńska /s. 103/
    MU – dr inż. arch. Marta Urbańska /s. 303/
    EW – dr inż. arch. Elżbieta Waszczyszyn-Błochowiak /s. 101/
    BZ – dr inż. arch. Barbara Zin /s. 103/
    IG – mgr inż. arch. Izabella Golicz /s. 101/
    KP – mgr inż. arch. Krzysztof Petrus /s. 303/

    UWAGA! Podział na grupy dostępny jest tutaj.

ZAKRES PROJEKTU:

    Projekt należy oddać w białej, tekturowej teczce formatu A3. Na teczce (w prawym dolnym rogu) należy nakleić wypełnioną tabelkę.
    W teczce powinny się znaleźć:
    1. Projekt w zbindowanym folderze formatu A3 (poziom)*:
    strona tytułowa (tytuł projektu, nazwa obiektu, autor, rok studiów, prowadzący przedmiot i grupę),
    opis techniczny projektu,
    plan sytuacyjny w skali 1:500,
    schematy funkcjonalno-przestrzenne w skali 1:200 lub 1:400,
    rzuty wszystkich kondygnacji w skali 1:100,
    minimum dwa charakterystyczne przekroje w skali 1:100,
    wszystkie elewacje w skali 1:100,
    fragment rzutu i fragment przekroju w skali 1:50, jako projekt budowlany,
    minimum dwa detale techniczne w skali 1:10, 1:5 lub 1:2,
    kolorystyka wybranej elewacji w skali 1:100,
    aksonometria (rysunek lub rendering),
    renderingi komputerowe (w tym z zewnątrz i z wewnątrz obiektu),
    odręczny rysunek perspektywiczny (szkic) w syntetyczny sposób ilustrujący istotę projektu.
    * Projekt należy opracować cyfrowo na planszach formatu B2 (70 x 50 cm), a następnie wydrukować zmniejszone plansze w formacie A3.
    2. Materiały uzupełniające:
    szkice, rysunki, analizy, zdjęcia – pokazujące drogę dochodzenia do finalnego projektu,
    4 klauzury projektowe,
    zdjęcie modelu roboczego, zatwierdzonego na przeglądzie,
    płyta CD z projektem w formacie PDF (płytę należy podpisać: PK-rok-imię-nazwisko) – na płycie powinny się znaleźć wszystkie plansze projektowe, gotowe do wydrukowania w formacie B2.
    Uwaga!
    – rzuty i przekroje w skali 1:100 należy opracować w technice czarno-białej i nanieść kłady sklepień, koty wysokościowe, opis i/lub aranżację pomieszczeń oraz zaznaczyć elementy projektowane, istniejące oraz wyburzenia
    – wszystkie elewacje w skali 1:100 należy opracować linearnie, w technice czarno-białej (bez światłocienia)
    – wybrane fragmenty rzutu i przekroju w skali 1:50 należy wykonać w formie projektu budowlanego, zgodnie z PN (warstwy, koty, wymiary, wentylacje, materiały, opisy itd.)
    – należy wybrać detale techniczne charakterystyczne dla problemów budowlanych występujących w danym projekcie (nie akceptujemy typowych detali z wzorników ślusarki)
    – opis techniczny powinien zawierać: omówienie głównej idei projektu wraz ze sposobem ekspozycji najcenniejszych elementów zabytkowych, 2-3 przykłady realizacji, będących inspiracją dla autora, zestawienie pomieszczeń i powierzchni, opis użytych materiałów i przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych oraz instalacyjnych, fotografie i szkice z wizji lokalnej

ZAKRES PRZEGLĄDU 1:

    – uwarunkowania i wytyczne konserwatorskie
    – rzuty i elewacje w skali 1:200
    – aksonometria całości obiektu z przedstawieniem rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych
    – model roboczy

HARMONOGRAM ZAJĘĆ:

    26.02.18 /poniedziałek/
    wprowadzenie: dr Zbigniew Wikłacz
    omówienie programu zajęć
    01.03.18 /czwartek/
    przedstawienie tematów w sali 100 dla wszystkich grup
    praca w grupach
    05.03.18 /poniedziałek/
    praca w grupach
    08.03.18 /czwartek/
    praca w grupach
    12.03.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Jolanta Sroczyńska
    wybór tematów, omówienie w grupach
    15.03.18 /czwartek/
    praca w grupach
    19.03.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Jacek Czubiński
    praca w grupach
    22.03.18 /czwartek/
    klauzura 1: schemat funkcjonalny
    26.03.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr hab. Andrzej Gaczoł
    praca w grupach
    05.04.18 /czwartek/
    praca w grupach
    09.04.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Anna Bojęś-Białasik
    praca w grupach
    12.04.18 /czwartek/
    klauzura 2: model roboczy
    16.04.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Marta Urbańska
    praca w grupach
    19.04.18 /czwartek/
    PRZEGLĄD 1: ocena koncepcji architektonicznej
    23.04.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Barbara Zin
    omówienie przeglądu w grupach
    26.04.18 /czwartek/
    praca w grupach
    07.05.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Elżbieta Waszczyszyn
    praca w grupach
    10.05.18 /czwartek/
    klauzura 3: wnętrza
    14.05.18 /poniedziałek/
    seminarium: dr Jacek Czechowicz
    praca w grupach
    17.05.18 /czwartek/
    praca w grupach
    21.05.18 /poniedziałek/
    seminarium: mgr Dominik Przygodzki
    praca w grupach
    24.05.18 /czwartek/
    klauzura 4: projekt budowlany
    28.05.18 /poniedziałek/
    seminarium: mgr Krzysztof Petrus
    praca w grupach
    04.06.18 /poniedziałek/
    PRZEGLĄD 2: dopuszczenie do obrony
    07.06.18 /czwartek/
    praca w grupach
    11.06.18 /poniedziałek/
    OBRONY PROJEKTÓW
    14.06.18 /czwartek/
    OBRONY PROJEKTÓW
    18.06.18 /poniedziałek/
    OBRONY PROJEKTÓW
    21.06.18 /czwartek/
    OBRONY PROJEKTÓW
    25.06.18 /poniedziałek/
    OCENA PROJEKTÓW

EGZAMINY:

    02.07.18 /poniedziałek/, godz. 9:00 – egzamin pisemny w formie testu
    05.06.18 /czwartek/, godz. 12:00 – egzamin ustny, dla osób z oceną z egzaminu pisemnego poniżej 4,0
    ODDANIE PROJEKTÓW (termin wrześniowy): do 12 września 2018, do godz. 14:00
    OCENA PROJEKTÓW (termin wrześniowy): 13 września 2017, godz. 11:00
    W związku z licznymi zapytaniami o możliwość poprawy oceny z projektu informuję, że – po uzyskaniu zgody prowadzącego grupę i otrzymaniu uwag do projektu – można spróbować uzupełnić bądź zmienić projekt i przystąpić do oceny wrześniowej. Taka zgoda nie oznacza automatycznego podwyższenia oceny.

TEMATYKA EGZAMINU:

    Odkrycia i badania naukowe w XVIII. i XIX. wieku
    Początki ochrony zabytków e Europie
    Violet le Duc i jego doktryna restauracji zabytków
    Ochrona tradycji i pamiątek narodowych w warunkach rozbiorów na ziemiach polskich
    Początki nowoczesnej teorii ochrony zabytków architektury
    Restauracje zabytków na ziemiach polskich w 2. połowie XIX. wieku i na początku XX. wieku
    Modernizm a ochrona zabytków
    Ochrona zabytków architektury i urbanistyki w Polsce po II wojnie światowej
    Szkoły narodowe i regionalne konserwacji zabytków architektury
    Powojenne problemy odbudowy zespołów zabytkowych Europy
    Adaptacja i interwencja a ochrona obiektu zabytkowego
    Badania konserwatorskie zabytków architektury; cele, rodzaje, metody
    a w szczególności:
    – Jakie opracowania poprzedzają sporządzenie projektu konserwatorskiego?
    – Jak klasyfikujemy metody ochrony zabytków?
    – Doktryny konserwatorskie i ich autorzy.
    – Podstawowe zasady obowiązujące przy konserwacji zabytków.
    – Słynni polscy architekci – konserwatorzy.
    – Słynne traktaty konserwatorskie i ich autorzy.
    – Przykłady rezerwatów archeologicznych.
    – Przykłady znanych realizacji konserwatorskich oraz ich twórcy.

LITERATURA:

    A. Kadłuczka, Ochrona zabytków Krakowa, Ossolineum, Wrocław – Kraków 1986
    A. Kadłuczka, Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wyd. PK, Kraków 1999
    A. Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury, zarys doktryn i teorii (tom I), Wyd. SKZ, Kraków 2000
    J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa, 1975
    E. Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego, T. 1, Warszawa 1988
    A. Gaczoł, Kraków, Ochrona zabytkowego miasta, rzeczywistość, czy fikcja, Wyd. WAM, Kraków 2009

Komentarze są wyłączone.